Startside
> Urtemedisin > Urtemedisinens historie
> Europeisk urtemedisin
Urtemedisin i Europa
Alle de store urtemedisinske tradisjonene i
verden har utviklet et system for å definere hva sykdom egentlig er. I
Europa gikk dette systemet ut fra teorien om de fire kroppsvæsker (humorallæren),
som holdt stand inntil 1700-tallet. Denne teorien ble uttenkt av
Galen (131-201 e.v.t.), som var livlege for den romerske keiser Marcus Aurelius. Han var født
i Pergamum, og en del av hans praksis involverte pleie av byens gladiatorer.
Dette ga ham gode muligheter til å få studert både anatomi og de best egnede
sårbehandlingsmidlene.
Han skrev en mengde bøker, og hans innflytelse på europeisk, ortodoks
medisin og urtemedisin var kolossal. Den dag i dag kalles urtemedisin enkelte
ganger galenika, for å skille dem fra syntetiske medisiner.
Teorien om de fire
kroppsvæsker (Humorallæren)
Galen bygde sine teorier på skriftene til
Hippokrates (460 – ca. 377 f.v.t.) og
Aristoteles (384 – 322 f.v.t.), og
disse var igjen påvirket av egyptiske og indiske ideer. Hippokrates
videreutviklet den gamle ideen om at verden var sammensatt av elementene ild,
luft, jord og vann, til en klassifikasjon av plantene etter egenskapene varme, tørrhet,
kulde og fuktighet. Aristoteles støttet humorallæren og videreutviklet den. I
følge denne teorien er det fire fremherskende væsker eller temperamenter i
kroppen: blod, svart galle, gul galle og slim. Det ”ideelle” menneske
inneholdt alle disse i samme mengde. Men i de fleste mennesker var én eller
flere væsker i overskudd, noe som dannet forskjellige temperamenter eller
karaktertrekk. En person med overskudd av gul galle var således kolerisk, og
sannsynligvis humørsyk, gulblek, ambisiøs og hevngjerrig. Galen mente også at
man inntar pneuma (ånd) ved hvert åndedrag, og at denne pneuma ble
omdannet til ”livsånd” i kroppen. Sunnhet og vitalitet var avhengig av
balansen mellom de fire væsker, de fire elementer og disses samspill med pneuma
som pustes inn.
De klassiske legers innflytelse
To andre klassiske forfattere hadde stor
innflytelse på den europeiske urtemedisintradisjonen.
Dioskorides (40 – 90 e.v.t.) var en romersk militærlege som var født i Hellas. Han skrev den
klassiske verdens mest omfattende verk om urtemedisin, De Materia Medica,
som baserte seg på undersøkelse av nesten 600 planter.
Plinius den eldre (23
– 79 e.v.t.) lagde sammendrag av over 400 forfatteres verker i sin Historia
Naturalis, hvor han blant annet nedfelte tidens urtemedisinske viten. En
meget stor del av den europeiske tradisjonelle viten om urtemedisin stammer fra
Dioskorides og Plinius. En av de mest interessante planter som nevnes av dem
begge, er alrune (Mandragora officinarum). På grunn av sin gaffelformede
rot som kan minne om menneskekroppen, ble alrune tillagt store magiske og
helbredende egenskaper. Dioskorides anbefalte den mot mange lidelser, heriblant
søvnløshet og betennelser i øynene.
Da det romerske keiserriket brøt sammen i år
400 e.v.t. flyttet det forskningsmessige tyngdepunktet mot øst. Omkring det 9.
århundre hadde muslimske leger oversatt en stor del av Galens verker til
arabisk. Hans ideer påvirket den arabiske medisinens utvikling, og dermed
Avicennas (980 – 1037) lære, langt opp i middelalderen. Galens bøker ble
seinere i middelalderen oversatt tilbake til latin, og hans ideer sto ved makt i
400 år og ble nidkjært anvendt i den vestlige medisin. Helt opp i det 16. og
17. århundre ble medisinstudentene undervist i humorallærens prinsipper slik
de var nedskrevet av Galen. De lærte å diagnostisere ubalanse i kroppsvæskene
samt å gjenopprette balansen, primært ved hjelp av årelating og avføringsmidler.
Trykte bøker og urtemedisin
Oppfinnelsen av trykkemaskinen økte
kjennskapen til urtemedisin i Europa. Før den tid ble viten om folkemedisin
gitt videre muntlig fra generasjon til generasjon. Selv om noen tidlige bøker
ble skrevet på for eksempel angelsaksisk, islandsk og dansk (for eksempel
Henrik Harpestrengs Liber Herbarum fra det 13. århundre), var
tradisjonen mest basert på muntlig overlevering.
Gjennom de neste århundrer ble det utgitt
plantebøker i hele Europa på forskjellige språk, med standardiserte
beskrivelser av planter og deres anvendelse i et språk som kunne forstås av
menigmann, og ikke bare av de latinkyndige. Etter hvert som flere mennesker lærte
å lese og skrive, var det i høy grad kvinnene som brukte bøkenes oppskrifter til å
behandle sine familier med.
I visse tilfeller ble bøkene skrevet av
leger som i høy grad gjenga klassiske forfattere som for eksempel Dioskorides.
I andre tilfeller var deres innhold direkte basert på egne erfaringer. De
engelske verkene av John Gerard (1597) og
Nicholas Culpeper (1652) er gode
eksempler på denne siste kategorien.
John Gerards The Herball er tydeligvis skrevet av en gartner, og ikke av en behandler,
men er ikke desto mindre en gullgruve av opplysninger. Boken beskriver mange av
de planter som nylig var kommet til Europa via handelsrutene.
Culpepers The English Physician har
siden den ble utgitt vært vidt utbredt som praktisk referanseverk. Den
inneholder en rik sammensetning av personlig og praktisk erfaring, tradisjonell
europeisk medisin og astrologisk tankegang. Hver plante tilskrives en
”temperatur”, dens anvendelse innenfor humoralsystemet, samt en herskende planet
eller stjerne. Boken har, som Dioskorides sitt verk De Materia Medica, den
fordelen at den er basert på grundige observasjoner, og dyp, praktisk erfaring
med urtemedisin.
Eksotiske planter og syntetiske stoffer
Den økende bruken av fremmede planter i det
17. århundre var utgangspunkt for en opphetet debatt om den relative verdien av
europeiske planter. Denne debatten var imidlertid uten betydning for folk flest
som uansett ikke hadde råd til å kjøpe de importerte plantene. Som en
konsekvens av debatten oppsto et skille i urtemedisinen. Fattigfolk i byene og på
landet brukte de plantene som vokste lokalt, mens de rike i byene benyttet de
dyre, importerte plantene som ble ordinert av universitetsutdannede leger.
Omkring 70% av apotekenes lager av legeplanter besto i begynnelsen av det 18. århundre
av importerte planter. Denne bybaserte urtemedisinen utviklet seg til ortodoks,
vitenskapelig medisin som med tiden sorterte bort sine urtemedisinske røtter, og
begynte å anse dem for å være mindreverdig.
Da den ortodokse medisinen etablerte sitt
behandlingsmonopol, noe som i de fleste europeiske land skjedde på slutten av
1800-tallet, ble det forbudt å praktisere urtemedisin uten medisinsk
embetseksamen. I Hellas forfulgte man de tradisjonelle urtelegene, komboyannittene,
og selve ordet ble synonymt med ”svindler” eller ”kvakksalver”, et ord
som for øvrig stammer fra kvikksølv. I Frankrike og Italia ble erfarne
urtemedisinere satt i fengsel for å ha behandlet pasienter.
Moderne behandlere
Metodene som blir brukt i urtemedisinen
varierer mye i Europa, men det går en rød tråd gjennom de fleste tradisjoner
og praksismetoder. De fleste europeiske herbalister benytter ortodokse
diagnosemetoder som for eksempel å se etter tegn på infeksjoner og
betennelser. De fleste forsøker imidlertid å danne seg et bredt, holistisk
(helhetlig) bilde, og setter lidelsene i relasjon til pasientens liv og helse. Så
velges urtemedisin og det anbefales en passende diett og endringer i livstil som tillater kroppens regenererende krefter (det samme som middelalderens livsånd)
å gjenskape en god helsetilstand. Helbredelsen tar ofte lengre tid enn hvis
behandlingen hadde foregått med ortodoks medisin, men lindringen er ofte
permanent og uten bivirkninger.
For eksempel kan magesår behandles med en
rekke forskjellige urter som mjødurt (Filipendula ulmaria),
kamille (Matricaria
recutita), legestokkrose (Althaea officinalis) og
belladonnaurt (Atropa
belladonna) for å lindre betennelse, stramme opp og beskytte
magetarmkanalens slimhinner, og redusere en for kraftig utskilling av magesyre.
Dessuten vil urtelegen ofte påtale dårlige matvaner, dårlig holdning og
stress, som alle er faktorer som kan ha undergravd kroppens regenerasjonsevne.
Populære medisinplanter
Lokale planter er fremdeles svært populære
i europeisk urtemedisin. Eksempler er alpeplanter som solblom (Arnica montana)
og kubjelle (Pulsatilla vulgaris) som brukes mye i sveitsisk, italiensk,
tysk og fransk urtemedisin, mens britene har en forkjærlighet for
valurt (Symphytum
officinale). Et eksempel på et planteslag som kommer fra en annen
verdensdel, men som har fått stor anvendelse, er tempeltreet (Ginkgo biloba).
Det stammer opprinnelig fra Kina, men dyrkes
nå i store plantasjer bl.a. i Frankrike. I 1992 toppet tempeltreprodukter den
tyske bestselgerlisten for medisinplanter.
Europeisk urtemedisinsk tradisjon og fremtiden
Salget av reseptfrie medisiner basert på
urter stiger i våre dager kraftig rundt om i Europa. I Tyskland er urtemedisin
så respektert at mange leger skriver ut urtemedisin parallelt med ortodoks
medisin. I England praktiseres urtemedisin av herbalister uten egentlig
medisinsk utdannelse, og den behandlingen de gir, supplerer ortodoks behandling.
I Spania er bildet annerledes. Noen leger skriver ut urtemedisin, men de
tradisjonelle herbalister, curanderos, utøverer fremdeles sin praksis. I Norge er
ikke kjennskapet til urtemedisin så utbredt som i mange andre europeiske land,
men interessen er stadig økende også hos oss.
|