Urtekildens tips ved

SØVNLØSHET

Startside > Urtemedisin > Sykdommer og plager > Søvnløshet

 

På denne siden finner du tips om urtemedisinsk behandling av søvnløshet. Både anerkjent bruk av urter og kjerringråd er angitt, og rådene er hentet fra mange forskjellige kilder. Urtekilden kan ikke ta ansvar for eventuelle skader eller bivirkninger som måtte oppstå om du velger å prøve noen av rådene. Vi anbefaler at du får stilt en sikker medisinsk diagnose før du starter med egenbehandling med urter, og at du holder din lege orientert hvis du velger å anvende urtemedisin ved dine plager.

Urteblandinger / produkter som kan anvendes ved søvnløshet

Urtekildens beroligende og søvndyssende kveldste

Urteteen består av en blanding av mange urter med søvndyssende virkning, bl.a. peppermynte, lindeblomster, røsslyng og lavendel. 1-2 teskjeer av urteblandingen får trekke i 2-3 dl kokende vann i 5 minutter. Drikkes en halv time før sengetid.


Urter som kan anvendes ved søvnløshet

Legevendelrot (Valeriana officinalis)

Brukes som urtete eller i form av et ferdigpreparat. Planten virker krampeløsende og beroligende og sies å roe et nervøst hjerte, samtidig som den hjelper mot søvnløshet. Hvis man kan drikke en kopp te laget av 1-2 teskjeer pulverisert vendelrot kort tid før sengetid, skulle det være store sjanser for å få en god og behagelig nattesøvn, men vendelrot-te smaker dessverre ikke godt. Bivirkninger av for høy dose kan være kvalme. Det er bedre å bruke et ferdigpreparat med vendelrot (og evt. andre urter) som fås kjøpt i helsekostbutikker. Vendelrot virker ikke vanedannende og skaper derfor ikke avhengighet, og urten medfører heller ikke ”hang-over”-symptomer neste dag, slik som mange syntetiske sovemedisiner gjør.

Kilder: U066, U075, U160, U226, U259, U260, U309, U316, U350, U370, U597, U766.


Sitronmelisse (Melissa officinalis)

Sitronmelisse er velkjent i folkemedisinen både som et beroligende middel for psyken, men også for magen. Lag en te av sitronmelisseblad med 2-4 teksjeer tørket urt per kopp kokende vann. Du kan naturligvis også bruke friske blad i et tilsvarende omfang. Har du tilgang på tinktur av sitronmelisse er doseringen 30-60 dråper, 1-2 ganger daglig. Sitronmelisse inngår ofte sammen med andre urter i ferdigpreparater mot søvnløshet.

Kilder: U226, U259, U309, U316, 350, U586, U597.


Humle (Humulus lupulus)

Humle har vært brukt i årtusener til behandling av søvnløshet, angst og uro. Den beroligende substansen i humle er sannsynligvis methylbutanol, som har en beroligende effekt på sentralnervesystemet. Urten brukes ofte sammen med legevendelrot. Humle inntas som urtete, eller i form av et ferdigpreparat (som også kan inneholde andre søvnfremmende urter) som kjøpes i helsekostbutikker / apotek. Alternativt kan man legge en pose med humle under hodeputen. Humle kan gi en østrogenlignende virkning og bør derfor ikke brukes sammenhengende over lang tid. Urten bør også unngås av gravide og ammende.

Kilder: U160, U220, U226, U259, U309, U316, U350, U370, U561, U586, U766.


Kamille (Matricaria recutita)

Kamille-te virker krampeløsende og mildt beroligende, og regnes som et av de fremste midlene mot søvnløshet. Det antas å være stoffet apiogenin i kamille som besitter de beroligende egenskapene. 1-2 toppede teskjeer tørkede kamilleblomster overhelles 1 kopp kokende vann. La teen trekke i 10 minutter før den siles og drikkes. Teen kan søtes med honning. Kamillete kan gi urolig mage hos enkelte personer, og personer som reagerer allergisk på planter i kurvplantefamilien bør også unngå kamille.

Kilder: U075, U259, U260, U309, U316, U350, U370, U561, U586, U597, U766.


Lavendel (Lavandula officinalis)

Lavendel har en kraftig beroligende virkning og kan brukes ved søvnvansker. Urten kan brukes i form av urtete, gjerne sammen med andre beroligende urter, og inntas ved sengetid. Eterisk olje av lavendel kan også brukes i et bad før sengetid. Eller du kan ha noen dråper lavendelolje på hodeputen. Små duftputer med tørkede lavendelblomster ved siden av hodeputen virker også søvndyssende.

Kilder: U077, U160, U316, U350, U370, U464, U561, U586, U587.


Lind (Tilia cordata)

Brukes i form av urtete (gjerne sammen med andre beroligende og søvndyssende urter), som inntas ved sengetid.

Kilder: U316, U464, U766.


Peppermynte (Mentha x piperita)

En kopp peppermyntete med honning gjør godt og har en beroligende virkning.

Kilde: U587.


Røsslyng (Calluna vulgaris)

Tørkede blomster brukes som urtete. En kopp drikkes før man går til sengs. Røsslyng virker søvndyssende og kan ellers lindre urinveisinfeksjoner og plager med urinsyregikt.

Kilder: U004, U023, U093.


Salvie (Salvia officinalis)

Enkelte bruker salvie-te som beroligende kveldsdrikk. ¼ liter vann helles over 2 teskjeer salvie og gis et langsomt oppkok. Sil teen etter noen minutter, og drikk en kopp før sengetid. Søt gjerne teen med litt honning.

Kilde: U075.


Prikkperikum / johannesurt (Hypericum perforatum)

Hvis det er dystre og tunge tanker som gjør at søvnen ikke innfinner seg, kan man drikke en urtete av perikum. 1 spiseskje tørket urt til 1 kopp kokende vann som får trekke i ca. 10 minutter før urten siles fra. Drikkes om kvelden i god tid før man legger seg.

Kilde: U587.


Skjoldbærer (Scutellaria galericulata) og amerikansk skjoldbærer (Scutellaria lateriflora)

Disse to urtene virker beroligende, og kan inngå i sammensatte urtepreparater mot søvnløshet. Amerikansk skjoldbærer er i Norge klassifisert som 'Reseptpliktig legemiddel' og kan være vanskelig å få tak i. Skjoldbærer vokser vilt i Norge og kan samles i naturen.

Kilde: U066, U160, U259, U316.


Kattemynte (Nepeta cataria)

Denne planten virker sterkt tiltrekkende på de fleste katter, som kan få dem til å rulle og gni seg lekende rundt i planten, men den har også en beroligende virkning på mennesker. Kattemynte inneholder noen stoffer som minner mye om de stoffene som finnes i legevendelrot. Som medlem av leppeblomstfamilien har den en vesentlig mer behagelig smak enn legevendelrot, og det er ikke rapportert om noen bivirkninger ved bruken.

Kilde: U066, U350.


Pasjonsblomst (Passiflora incarnata)

De overjordiske delene av planten brukes i form av urtete eller tinktur ved sengetid. Pasjonsblomsten brukes oftest sammen med andre planter, f.eks. sitronmelisse og legevendelrot. Urten kan være vanskelig å skaffe i Norge.

Kilder: U066, U259, U309, U316, U350, U464, U597, U766.


Kava-kava (Piper methysticum)

Kava-kava er en urt som brukes mye på øyene i Stillehavet som et stemningsskapende og beroligende middel. Det er svært effektivt til korttids behandling av stress og søvnløshet. Vanlig dosering er 100-200 mg urt i form av urtete, tinktur eller flytende ekstrakt en time før sengetid. Kava-kava er i Norge klassifisert som 'Reseptpliktig legemiddel', og således svært vanskelig å få tak i.

U206, U259, U260, U309, U316, U370, U597.


Kjerringråd og andre råd ved søvnløshet

Olivenolje og honning

Bland 2 dl honning og 1 dl olivenolje. Denne blandingen hjelper både mot hoste og søvnløshet. Dosering: 1 spiseskje ved behov.

Kilde: U077.


Masser nese

Stryk fingrene fra neseroten og ut til nesetippen. Løft hånden helt bort og gjenta samme bevegelse. Dersom en annen person utfører det på den søvnløse, vil trettheten komme sigende i løpet av minutter.

Kilde: U076.


Fiskekraft

En tallerken fiskesuppe før sengetid kan gjøre deg deilig døsig. Fiskekraft inneholder nemlig aminosyrer som inngår i spesielle proteiner, og disse er nødvendige brikker i søvnmekanismen.

Kilde: U075.


Løk og melk

Hakk en løk i småbiter og kok den opp i melk. Sil vekk løken og drikk melka. Dette sies å være en beroligende drikk som hjelper på nattesøvnen. Andre praktiserer rådet omvendt ved å spise løken etter at den har vært kokt i melk. Det går jo an å prøve begge varianter.

Kilde: U075.


Banan

Hvis du plages med å våkne om natta og har problemer med å falle i søvn igjen, kan du spise en banan.

Kilde: U161, U586.


Varmt fotbad

Ta et varmt fotbad før du legger deg. Kalde føtter hindrer deg i å sovne. En varmeflaske i senga virker også søvndyssende.

Kilde: U161.


Unngå drikker som inneholder koffein og alkohol

Kaffe, te og cola er drikker som inneholder koffein, og bør unngås (også om morgenen) ved søvnvansker, da de øker mengden stresshormoner (adrenalin og noradrenalin) i kroppen. Unngå også alkohol. Mange tror at en drink om kvelden er en god måte for å falle i søvn, men det er ikke sant! Alkohol kan forverre søvnproblemene ved å forstyrre søvnsyklusen.

Kilde: U370.


Fysisk aktivitet

Jo mer du er i fysisk aktivitet om dagen, jo bedre får du sove om natten.

Kilde: U370.


Jordstråling

Dårlig søvn (og mange andre plager) kan skyldes at senga står over en vannåre (eller et vannårekryss). Prøv å flytte senga til et annet sted i rommet, eller ligg på et annet soverom, og se om det hjelper. Få tak i noen som kan kartlegge jordstrålingen og gi anbefalinger om hvor senga bør stå.


Litt om søvnløshet

Søvnløshet kan ytre seg i form av innsovningsvansker, hyppig oppvåkning om natten, urolig søvn eller at man våkner for tidlig om morgenen. Følgene kan være at man ikke får tilfredsstilt sitt samlede søvnbehov, og at man føler seg trett. Søvnløshet kan ha flere årsaker, både fysiske og psykiske. De mest opplagte årsakene er spenninger, nervøs uro og stress som skyldes utmattelse, overarbeid, smerter, fordøyelsesproblemer, allergi, candida, ernæringsmangler, for mye kaffe eller mangel på frisk luft og mosjon.

Vi lever i en del av verden som har det store problem at vi ”får for lite søvn”, eller kanskje heller at kvaliteten på søvnen er for dårlig. Det karrierebetonte, stressede mennesket har vanskelig for å falle til ro om kvelden og forsøker i nattens mulm og mørke å ligge og løse innviklede problemer i stedet for å telle sauer. Mangel på søvn kan føre til døsighet, trege reflekser, dårlig hukommelse og svekket dømmekraft. Det kan også undertrykke immunsystemet og gjøre oss mer utsatte for infeksjoner. Ofte blir også humøret påvirket. Forskning har vist at søvnløshet er knyttet til utvikling av depresjon, men depresjon kan i seg selv gi dårlig søvnkvalitet. Dessuten vil medisiner som foreskrives mot depresjon ("lykkepiller") kunne utløse søvnløshet.

Svært mange har søvnproblemer, og mange av disse føler at de har behov for sovemedisin. Sovepiller er effektive, men har sine betenkeligheter, da de brukt over en lengre periode fremkaller avhengighet og er vanedannende. De influerer også på den naturlige søvnrytmen på en måte som ikke er hensiktsmessig etter en viss tid. Derfor er det greit å vite at det finnes "grønne sovemidler" som kan være et alternativ til det legen har å foreskrive.

Kilde: Bl.a. U350.

 
Her er noen generelle råd for å få en god nattesøvn:
- Unngå regelmessig bruk av sovemedisiner.
- Bruk ikke alkohol som sovemiddel.
- Ta ikke med deg problemer til sengs.
- Stå opp og gjør noe annet en stund hvis du ikke får sove.
- Sov lenge nok til å føle deg uthvilt, men ikke lenger.
- Stå opp til samme tid hver dag.
- Få litt mosjon i frisk luft hver dag, men ikke rett før du skal sove.
- Unngå kaffe, te, cola og andre koffeinholdige drikker minst fire timer før du skal sove.
- Vær ikke sulten når du legger deg.
- Sørg for å ha passe temperatur, mørke og ro i soverommet.


Kilder
U004 Blekastad, Hans: Naturen som spiskammer.  Oslo, Gyldendal Norsk Forlag 1979.
U023 Örtagubben: Örtagubbens 25 underbara läkeörter. Elfte upplagen.  Stockholm, Litteraturförlaget 1977.
U066 McIntyre, Anne: Vanlige urter for vanlige plager.  Oslo, Gyldendal Norsk Forlag 1993.
U075 Wicklund, Miriam: Kjerringråd for små og store plager.  Oslo, Tiden Norsk Forlag 1989.
U076 Wicklund, Miriam: Flere kjerringråd for hjem og helse.  Oslo, Tiden Norsk Forlag 1991.
U077 Wicklund, Miriam: Kjerringråd for bedre helse.  Oslo, Tiden Norsk Forlag 1994.
U093 Hoppe, Elisabeth: Dyrking og bruk av urter.  Oslo, Mortensen 1992.
U160 Granrud, Lill: Håndbok i urtemedisin.  Oslo, Hilt & Hansteen 1997.
U161 Wicklund, Miriam: Kjerringråd i lange baner.  Oslo, Tiden Norsk Forlag A/S 1997.
U226 Bruset, Stig & Dag Tveiten: Helse på grønn resept.  Oslo, Gyldendal Norsk Forlag ASA 1999.
U259 Foster, Steven: 101 medicinal herbs.  Loveland, Interweave Press 1998.
U260 Ottariano, Steven G.: Medicinal Herbal Therapy.  Portsmouth, Nicolin Fields Publishing 1999.
U309 Foster, Steven: Herbs for Your Health. A handy guide for knowing and using 50 common herbs.  Loveland, Colorado, Interweave Press 1996.
U316 Hoffmann, David: Herbs for a Good Night's Sleep.  New Canaan, Keats Publishing, Inc., 1997.
U350 Duke, James A.: Det Grønne Apotek.  Aschehoug Dansk Forlag A/S 1998.
U370 Graedon, Joe & Teresa Graedon: The People's Pharmacy. Home and Herbal Remedies.  New York, St. Martin's Press 1999.
U464 Chevallier, Andrew: Damms store bok om medisinske urter. Oslo, N.W. Damm & Søn 2003.
U561 Basch, Ethan M.: Natural Standard Herb & Supplement Handbook. The Clinical Bottom Line. St. Louis, Missouri. Elsevier Mosby 2005.
U586 Bull-Gundersen, Anne B.: Enkle og gode kjerringråd. Oslo, H. Aschehoug & Co (W. Nygaard), 2002.
U587 Santelmann, Kirsten: Man tar det man har. Kjerringråd fra fjern og nær. Oslo, Noras Ark, 2001.
U597 Integrative Medicine Communications: Quick Access. Consumer Guide to Conditions, Herbs & Supplements. Newton, Integrative Medicine Communications 2000.
U766 Griggs, Barbara: Helpful herbs for health and beauty.  Oxford, The Infinite Ideas Company Limited 2008.

Har du andre tips om bruk av urter, eller kjerringråd for denne sykdommen / plagen, blir vi glad hvis du tar kontakt og formidler informasjonen eller dine erfaringer.


© Urtekilden, Fagerhaugvegen 55, 7340 Oppdal

Tel. 72 42 46 72,  e-post: urtekilden@oppdal.com


 

Denne siden ble sist oppdatert 08.10.2016